Slovenskí blogeri – šikovní, unikátni, jedineční, určujúci trendy – takí sú mnohí z nich. V seriáli Najlepšie slovenské blogy a blogeri sa každý týždeň predstaví bloger, ktorého blog stojí za povšimnutie.
Martin Mažár píše články na blogu Expertnapredaj.sk. Pomáha obchodníkom, aby mohli pracovať menej a zarábať viac. Je školiteľom predajných zručností a psychológie predaja.
Komu je určený blog Expertnapredaj.sk?
Blog www.expertnapredaj.sk je určený pre obchodníkov a malých podnikateľov, ktorí sa chcú naučiť, ako zvýšiť predaje. Na blogu nájdete články zo starých techník predaja – ako je telefonovanie klientom, zvládanie námietok, vedenie obchodného rozhovoru, ale tiež aj techniky z novodobého predaja – teda predaja pomocou sociálnych sietí, webu a emailu. Osobne mám radšej ten novodobý spôsob predaja, ktorý už 6 rokov aktívne využívam a ktorý mi zvýšil príjem 5-násobne a navyše umožnil aj niekoľko mesiacov v roku cestovať.
Ponúkate 5 tipov, ako zvýšiť návštevnosť na web. Ktoré sú to?
Sociálne siete – FB, LinkedIn, Pinterest, Google+, Twitter a pod. – na ktorých sa oplatí byť aktívny, ak chcem predávať?
U nás – na Slovensku, sa dá povedať, že Pinterest, Google+, Twitter príliš dobre nefungujú. Je tam veľmi málo ľudí a keď pridáte nejaký príspevok, tak získa naozaj len veľmi málo reakcií. Pre väčšinu ľudí využívanie týchto sociálnych sietí na biznis je len strata času. Aj keď sa nájdu skupiny ľudí, pre ktorých môžu byť tieto sociálne siete prínosné.
Na Slovensku najviac frčí Facebook a Instagram.
Na Slovensku má 2,4 milióna ľudí profil na Facebooku – čo je takmer polovica obyvateľstva. Takže svojich potenciálnych klientov tam nájde každý.
Ďalšia zaujímavá sociálna sieť je Instagram, ktorá teraz veľmi rastie a kde mladšia generácia práve teraz trávi viac času. Výhoda Instagramu oproti Facebooku je v tom, že lepšie vidíte odozvu od svojich followerov – príspevky majú viac reakcií, na druhej strane má aj svoje nevýhody, pretože ťažšie odtiaľ dostanete ľudí na svoj web.
Čo sa ale týka výberu sociálnej siete, tak je dobré zvážiť: kde je viac vašich potenciálnych klientov, čo je lepšie pre prezentáciu vašich produktov a komunikáciu s klientom a aký druh obsahu je vám blízky.
Rozhovory s ďalšími blogermi:
Visibility – blog o online marketingu
Crazy sexy fun traveler – blog o cestovaní
Foodblog Befresh – objavte tie naj zdravé raw sladkosti
Robili ste štúdiu, či je na FB výhodnejšie na podnikanie vytvoriť fanpage alebo používať osobný profil. Ako dopadla?
Aby som to uviedol na pravú mieru, robil som jednoduchú štúdiu, kde som porovnával dosahy príspevkov zverejnených na osobnom profile a na firemnej fanpage. Výsledky hovoria jednoznačne v prospech osobného profilu. Príspevky, ktoré pridáte na svoj osobný profil, vidí niekoľko násobne viac ľudí ako tie príspevky, ktoré pridáte na svoju fanpage (pri rovnakom počte priateľov a fanúšikov).
Toto zvádza mnohých začínajúcich podnikateľov, aby začali využívať osobný profil na firemné účely – od toho by som však chcel mnohých odradiť. Pretože Facebook vyslovene zakazuje využívať osobný profil na biznis. Napríklad nemôžete mať osobný profil pomenovaný inak než svojim menom. Takže pokiaľ máte osobný profil pomenovaný názvom svojej firmy, tak porušujete pravidlá Facebooku.
Na druhej strane môžete na svojom osobnom profile zdieľať odborné články zo svojho oboru, vďaka čomu si vybudujete meno odborníka v danej oblasti a prinesie vám to aj nových klientov. Pokiaľ však chcete seriózne využívať Facebook na biznis, tak si určite založte fanpage. Podrobný návod ako na to je TU – zvládne to naozaj každý.
Mať fanpage na Facebooku má množstvo výhod, napr. detailné štatistiky ako ľudia reagujú na vaše príspevky, môžete využívať reklamu na Facebooku, pridávať ľudí, ktorí vám budú pomáhať pri správe vašej fanpage, atď.
Viete nám vysvetliť, prečo na fanpages (FB) pravidelne ubúdajú likes?
Ubúdanie fanúšikov fanpage môže mať viac príčin. Môže to byť spôsobené tým, že ste premenovali svoju fanpage a ľudia nechcú byť fanúšikom takej premenovanej fanpage, alebo to môže byť tým, že zdieľate príspevky, ktoré daných fanúšikov nezaujímajú alebo ste zmenili tému príspevkov vašej fanpage alebo ľudia sa stali fanúšikmi podvodom.
Na mojich fanpage som nikdy takéto niečo nezažil. Mne práve naopak fanúšikovia rastú z týždňa na týždeň rýchlejšie. Napríklad na fanpage Motivácia a Úspech mi mesačne pribúda 1000 – 1500 fanúšikov. Podobne je to u fanpage Milujem wellness.
Čo môžeme urobiť, aby mal náš web lepšiu pozíciu v Google?
Základ je písať o tom, čo ľudia vyhľadávajú v Google. Takže najskôr sa pozrieť do plánovača kľúčových slov, aké frázy sú vyhľadávané a následne na dané slová alebo témy písať články.
Prípadne to môžete urobiť opačne. Ak už máte tému článku, tak sa pozrite do plánovača kľúčových slov, ako danú vec ľudia vyhľadávajú a potom na to píšte článok. Uvediem len jeden príklad.
Jeden z autorov na našom webe www.milujemewellness.sk napísal článok na tému saunovacia čapica. Skôr, než sme článok publikovali, sme sa pozreli do plánovača kľúčových slov a zistili sme, že dané slovné spojenie ľudia nevyhľadávajú. Skrátka frázu “saunovacia čapica” ľudia nepoznajú. Ale taktiež sme zistili, že vyhľadávajú slovné spojenie “čiapka do sauny” a preto sme celý článok zoptimalizovali na toto slovné spojenie.
Ďalej pokiaľ sa chcete posunúť vyššie vo výsledkoch vyhľadávania, tak v článkoch dávajte ľuďom skutočnú hodnotu. Snažte sa v článku používať tie slová, na ktoré ho chcete optimalizovať. Nezabudnite tiež na popisy fotiek a správne vyplniť všetky kolónky vo vašom seo plugine.
To je naozaj len tak v skratke, pretože problematika seo optimalizácie je o veľa širšia.
Mám vlastný web, vďaka ktorému predávam. Aké nástroje mi odporučíte použiť na podporu predaja cez spriaznené weby?
Mne najlepšie funguje email marketing. To znamená, že ak majiteľ webu má databázu emailových adries, s ktorými pravidelne komunikuje, tak najefektívnejšie je, keď obošle svoju databázu s upútavkou na váš produkt.
Ktoré chyby robia majitelia webov pri predaji produktov alebo služieb?
Mám pocit, že ľudia si dnes myslia, že si vytvoria webovú stránku a klienti sa im bez práce budú hrnúť samy. Tak to žiaľ nie je. Aj na webe treba vedieť predávať. Asi najväčšou chybou, s ktorou sa na webe stretávam je, že ľudia nemajú svojho avatara – teda svojho priemerného klienta, na ktorého sa zameriavajú.
Práve od toho, či majú alebo nemajú avatra, sa všetko odvíja, napr. to aký produkt zvolím, akú cenovú hladinu, kde budem inzerovať, aké texty napíšem atď. Takže základ je mať svojho avatara alebo inak povedané poznať svojho klienta a tomu všetko prispôsobovať.
Druhá častá chyba je, že ľudia nevenujú veľa pozornosti predajným textom a preto im web negeneruje toľko klientov, koľko by chceli. V živom svete, keď niečo klientovi nezodpoviete, tak vám položí otázku alebo námietku a vy máte šancu ho ešte presvedčiť. Ale ak u vás na webe klienta nepresvedčíte o kvalitách vášho produktu, tak pravdepodobnosť, že kúpi, je len veľmi mizivá. Klient jednoducho odíde preč a nakúpi u niekoho iného – u toho, kto ho dokáže presvedčiť.
Predstavme si stretnutie: Vy, expert na predaj a bloger, ktorý má svoj blog (vlastnú webovú stránku), píše a zverejňuje články, pridáva k nim fotografie a bodka. Aké minimum by mohol pre svoj web urobiť, aby zvýšil návštevnosť, prípadne začal zarábať?
Ak chce zvýšiť návštevnosť svojho webu, tak najjednoduchšie je začať písať články na témy, ktoré ľudí zaujímajú a už sa osvedčili. Takže môže urobiť to, že pôjde na blog svojich konkurentov, pozrie sa o čom píšu oni, a najmä ktoré z ich článkov majú najviac páči sa mi. No a následne na danú tému napíše aj on článok. Avšak nie obyčajný článok, ale lepší než napísali jeho konkurenti. Nechcem teraz nikoho nabádať k tomu, aby kopíroval články svojich konkurentov, ale len aby sa inšpirovali úspešnou témou a na základe vlastných skúseností napísali lepší a hodnotnejší článok. Ak už raz článok na danú tému bol úspešný, tak pravdepodobnosť, že aj nový článok bude úspešný, je vysoká.
Obsadili ste druhé miesto v súťaži Bloger roka 2014 v oblasti Ekonómia. Čo vám toto umiestnenie prinieslo?
Dobrý pocit zo svojej práce 🙂
Akým prínosom pre Vaše podnikanie je blog? Je písanie článkov či natáčanie videí efektívne?
Ja som bol dlhé roky predajca. Telefonoval som klientom, dohadoval si stretnutia, na ktorých som sa im snažil niečo predať. Blog a následne aj ďalšie sociálne siete mi pomohli, aby ma začali ľudia vnímať ako experta a ja som už nemusel dvíhať telefón a niekoho presviedčať na stretnutie.
Vďaka blogu sa mi dnes ozývajú klienti sami a je ich až toľko, že si môžem vyberať s kým budem spolupracovať. Musím povedať, že blogovať je úžasné a odporúčam to naozaj každému.
Kto podľa Vás úspešnejšie predáva? Muži, alebo ženy?
Podľa mňa to nie je o mužoch alebo o ženách, aj keď niekedy pohlavie môže mať vplyv na úspešnosť predaja. Ale skôr je to o tom, či robíte to, čo milujete, veríte svojim produktom, poznáte ich vlastnosti a prínosy, ste z nich nadšení, beriete predaj aj ako službu ľuďom a nie len spôsob získavania peňazí, vzdelávate sa v oblasti predajných techník, dokážete zistiť klientove potreby a skutočne mu poradiť. Podľa mňa ľudia, ktorí toto dokážu, sú úspešní v predaji – bez ohľadu na to, či sú to muži alebo ženy.
Aké ďalšie projekty máte rozbehnuté?
Okrem blogu www.expertnapredaj.sk mám spolu s priateľkou aj blog www.milujemewellness.sk, kde sa snažíme ľuďom pomôcť pri výbere wellness zriadenia, pretože sme zistili, že hotely sa často prezentujú krásnymi fotkami, ale realita je veľakrát iná. Preto na tejto stránke píšeme recenzie na jednotlivé hotely a wellness centrá. Ďalej som tento rok rozbehol facebookovú skupinu Online lídri, kde dávam dokopy komunitu ľudí, ktorá si vzájomne pomáha v oblasti online marketingu. Cieľ tej skupiny je pomôcť čo najväčšiemu počtu ľudí začať využívať online marketing na získavanie klientov a prestať ľudí otravovať klasickými predajnými stratégiami. Čo je skvelé, že už nás je tam vyše 1300 a tá komunita sa neustále rozrastá.
Kde všade môžeme sledovať Vaše rady ako úspešne predávať?
Pravidelne zverejňujem články na www.expertnapredaj.sk. Okrem toho som aj na Facebooku. Mám fanpage “Predajné techniky s Martinom Mažárom a taktiež aj skupinu Online lídri, kde sa združujú ľudia, ktorí sa chcú zlepšiť v online marketingu a začať poriadne zarábať z internetu. A samozrejme nechýbam ani na Instagrame.