Slovenskí blogeri – šikovní, unikátni, jedineční, určujúci trendy – takí sú mnohí z nich. V sérii článkov Najlepšie slovenské blogy a blogeri vám postupne predstavíme blogerov, ktorých blog stojí za povšimnutie. Roland je mladý Slovák, bloguje a robí to, čo ho baví – tvorí weby. Píše o blogovaní jednoducho a výstižne. Chcete aby váš blog zarábal? Chcete mať viac čitateľov? Cenné rady si prečítate nižšie v rozhovore s Rolandom a viac na jeho blogu www.vojkovsky.sk.
Roland, predstav sa nám. Kto si, čo robíš a o čom je Tvoj blog Vojkovský.sk?
Som 20-ročný chalan, ktorý sa vykašlal na vysokú, aby sa mohol naplno venovať blogovaniu a podnikaniu. Zatiaľ to hodnotím ako skvelé rozhodnutie. 🙂
Vojkovský.sk je blog, kde píšem o tom, ako sa zviditeľniť, vybudovať si meno a získať klientov. Blogujem o tom, čo sám robím a čo mi funguje.
Čomu sa venuješ okrem písania blogu?
Venujem sa hlavne práci pre klientov. Blogovanie mi síce zarobí niečo aj pasívne, no drvivá väčšina mojich príjmov je od klientov. Pre tých robím weby, nastavujem im email marketing, prípadne im pomáham s tvorbou obsahu.
Keď nepracujem, tak väčšinu času trávim s Henikou (s ktorou sme spolu už cez 4 roky), čítam knihy alebo pozerám filmy.
Blog Vojkovsky.sk je označený nálepkou Najčítanejší blog o blogovaní. Komu je určený?
Na môj blog chodia hlavne 2 skupiny ľudí:
#1: Blogeri, ktorí chcú dostať svoj blog na ďalší level (a ideálne si blogovaním aj zarobiť).
#2: Malí podnikatelia, ktorí chcú vďaka blogovaniu zvýšiť návštevnosť, počet kontaktov v databáze a predaj.
Dávaš tipy, ako si vybudovať meno a získať klientov. Je to rozsiahla téma, ale skúsme v skratke. 10 najdôležitejších bodov?
Vybudovať si dobré meno a získať klientov je vo svojej podstate jednoduché. Ja by som to zhrnul do 8 bodov:
- V prvom rade je treba si vybrať odbor, v ktorom sa dá zarobiť. Väčšina z toho, čo píšem, sa nejako týka online marketingu, čo je skvelý odbor. Ak by som písal napríklad o varení, tak by sa mi účty platili oveľa ťažšie. 🙂
- Predtým, než sa človek vrhne na blogovanie, by mal stráviť minimálne rok tým, že sa bude vo svojom odbore vzdelávať. Ak chce niekto písať o fitness, tak by mal mať už čo-to odcvičené, a do stravy a cvičenia sa vyznať viac ako 95% ľudí. Možno to bude znieť kruto, ale nikto nechce čítať béčkový obsah.
- Vytvoriť si WordPress web na vlastnej doméne, ktorý nevyzerá hnusne. Na vlastnej doméne, pretože nikto ťa nebude brať za experta, ak budeš blogovať na webe finacnyexpert.webzadarmo.sk.A čo sa týka dizajnu, tak tam som zámerne dal nízke nároky. Veľa začínajúcich blogerov si robí príliš veľa starostí s tým, ako vyzerá ich web. V skutočnosti na tom záleží len minimálne a ak sa váš web ľuďom nehnusí, tak je všetko fajn a môžete sa sústrediť na dôležitejšie veci. 🙂
- Ešte pred publikovaním prvého článku by si si mal nastaviť zber emailov. Emailová databáza je pre blogerov to najcennejšie, čo majú. Vďaka nej máš kontakt s čitateľmi a práve cez ňu toho predáš najviac (či už e-booky, konzultácie alebo iné služby).
- Teraz je čas na tvorbu obsahu. Osobne sa pri každom článku snažím napísať ten najlepší obsah o danej téme na CZ/SK internete. Ak o niečom neviem napísať ten najhodnotnejší obsah, tak sa do toho ani nepúšťam. To je dôvod, prečo som na svojom blogu zatiaľ vôbec nepísal o platenej reklame.
- Tvorba obsahu je len polovica práce. Nemá zmyslel 5 hodín písať článok a potom ho iba hodiť na Facebook a dúfať, že si ho ľudia nájdu. Lebo nenájdu. O tom, čo treba robiť po publikovaní som spísal tento článok: http://vojkovsky.sk/pisanie-propagacia-clankov/
- Prvý rok by sa každý bloger mal zamerať len na dávanie hodnoty, budovanie návštevnosti a emailovej databázy. Ak má blog úspech, tak po roku môžeš začať premýšľať nad tým, čo budeš predávať.
- Potom treba začať s predajom a popritom ďalej budovať návštevnosť a databázu. Ďalšie kroky už závisia na príliš veľa veciach a nedajú sa povedať všeobecne. 🙂
Prečo nestačí blogerovi, aby písal dobré články?
Mnoho ľudí píše dobre články, ktoré si prečíta len pár desiatok ľudí. Každý deň sa na internete objavia 2 milióny nových článkov. Na internete je rušno a zavesiť článok na Facebook jednoducho nestačí. To robí každý.
Tiež som načrtol, že nemá zmysel investovať hodiny času do tvorby obsahu a potom sa na to vykašlať. Myslím si, že ak ti článok zabral 3 hodiny, tak by si si na jeho propagáciu mala vyčleniť tiež aspoň 3 hodiny.
Na blogu je zverejnený článok 25 TOP blogerov prezrádza svoje najväčšie začiatočnícke chyby. Aké chyby si urobil ako začiatočník Ty?
Možno to bude znieť divne, ale nemyslím si, že som robil nejaké vážnejšie chyby. Nepísal a nepropagoval som tak dobre ako teraz, ale to je normálne. Všetci sa učíme.
Dôvodom, prečo som urobil len veľmi málo chýb je to, že som mal o blogovaní veľa naštudované. Pred spustením svojho blogu som si asi rok a pol čítal o online podnikaní, marketingu a blogovaní.
Medzitým som si spustil blog, ktorý dnes už nefunguje, na ktorom som si vyskúšal veľa vecí. Hlavne tých technických (ako nainštalovať WordPress, čo sú pluginy, ako napojiť web na email marketing…).
Mohlo by vás zaujímať:
Najlepšie slovenské blogy a blogeri – Dream and live – ako sa žijú sny
Najlepšie slovenské blogy a blogeri – Cestovanie svetom
Najlepšie slovenské blogy a blogeri – Ako zbaliť
Píšeš o živote digitálneho nomáda, čo znie fascinujúco. Ľudia si predstavia život ako dovolenku a sem-tam ťuki ťuk, práca s notebookom. Ty však tvrdíš, že takto nie si šťastný. Prečo?
Život digitálneho nomáda vyzerá rozprávkovo, ale po pár týždňoch si na tie dobré veci zvykneš. Pláž a more vyzerá inak, keď si tam na týždeň a keď tam žiješ 2 mesiace.
Problém je v tom, že na tie zlé veci si nezvykneš nikdy.
Mňa najviac ničili presuny. Kým sme sa vypratali z Thajska a ako-tak sa zabývali vo Vietname (to znamená dlhodobé ubytko s internetom, požičaný skúter a reštaurácie, kde sa dá najesť za normálne ceny), tak prešli 4 dni. Tie som potom doháňal 2 týždne. 🙂
Nomádenie sme si predstavovali inak. Boli sme naivní a mysleli si, že zaplatíme letenky a potom už v Ázii bude všetko lacné.
V ktorých krajinách si žil a kde si sa cítil najlepšie?
Myslel som si, že tých krajín bude viac, ale nakoniec sme nomádili len v Thajsku a vo Vietname. Celkovo na 4 miestach: Bangkok, Chiang Mai, Danang a Nha Trang.
Každé mesto malo niečo do seba. Okrem Bangkoku, ten bol riadne hnusný. 😀
Mne sa najviac páčilo v Chiang Mai. Nie je tam more, ale to mesto je ako spravené pre digitálnych nomádov. Nízke ceny, mnoho kaviarní a reštaurácií, coworkingy a nomádov môžeš vidieť takmer všade.
Henike sa najviac páčil Nha Trang. To je zase mesto vo Vietname, ktoré nám skôr pripomínalo Grécko. Všade bolo plno ruských dovolenkárov a pre nás to bola príjemná zmena. 2 mesiace predtým sme žili v Danangu, kde sme sa niekedy cítili ako jediní Európania široko-ďaleko.
Kto zo sveta blogovania Ťa inšpiruje?
Najviac asi Jon Morrow zo SmartBlogger.com. Jon pomáhal vybudovať 3 blogy, ktoré patria k najčítanejším na svete. Jeho štýl písania úplne „žeriem“. Je to poučné, zaujímavé a vtipné. Pre mňa je to najlepší bloger na svete.
Ako hodnotíš slovenskú blogerskú scénu?
To záleží hlavne na odbore. Napríklad o cestovaní máme na Slovensku toľko dobrých blogov, že som nevedel, za koho mám hlasovať v súťaži Bloger roka. 🙂
Na druhej strane je ešte stále dosť „lukratívnych“ odborov, o ktorých skoro nikto nepíše. Napríklad osobné financie alebo nákup / predaj nehnuteľností.
Koľko času Ti zaberá blogovanie?
V priemere to bude asi 25 hodín mesačne.
V čom vidíš pozitíva blogovania? Pre koho je založenie blogu dobrá voľba a pre koho naopak strata času?
Pozitíva vidím hlavne v tom, že sa človek zviditeľní. Ak budeš písať dobre články, tak ťa ľudia postupne začnú brať ako autoritu v odbore.
Druhá otázka je už ťažšia. Nie je jednoduché všeobecne povedať, komu sa blogovanie oplatí a komu nie. Určite sa oplatí ľuďom, ktorí sú na voľnej nohe a majú radi, čo robia (napr. fotografi, jazykári, makléri, marketéri, atď.).
Stratou času bude pre ľudí, ktorí chcú všetko hneď a blogovanie vidia ako šancu na rýchle peniaze.
To ale všetko platí pre „profesionálne blogovanie“. Čiže blogovanie preto, aby z toho nakoniec niečo bolo.
Väčšina blogerov bloguje pre zábavu a tým to je jedno. 🙂
Tvoríš weby, ktoré zarábajú. Koľko stojí u Teba tvorba webu?
490€ aj s hostingom a doménou. V tom všetkom sú zahrnuté aj veci, ktoré sú ďaleko za vytvorením stránky. Všetkým klientom nastavujem napríklad aj emailový marketing. Jednoducho im vytvorím web s tými najlepšími predpokladmi pre úspech.
V rámci služieb ponúkaš aj konzultácie. S akými problémami sa na Teba ľudia obracajú?
Najčastejšie sú to veci typu „Čo mám robiť, aby som uspel na internete“ a potom sú to otázky okolo WordPressu.
Kde Ťa môžeme sledovať?
Najlepšie je prísť na môj blog a stiahnuť si niektorý z bonusov zadarmo. Tak sa dostanete na môj email zoznam a nič dôležité vám neunikne. 🙂
Ak to znie príliš náročne, tak som na Facebooku, Twitteri a Instagrame.
Viac informácií o blogovaní a online marketingu nájdete tu:
Visibility – blog o online marketingu
Martin Mažár – expert na predaj