Čo sa áut s dieselovými motormi týka, už roky sa do nich povinne montuje filter pevných častíc (DPF). Jeho úlohou je zachytávať pevné častice výfukových plynov.
O čistenie DPF sa v prvom rade stará regenerácia
Samozrejme, ide o filter a tak sa časom zanáša. Preto sú autá vybavené filtrom pevných častíc vybavené aj funkciou jeho regenerácie. O potrebe regenerácie DPF vás informuje riadiaca jednotka. Z vašej strany je následne potrebná zhruba 15 min. trvajúca plynulá jazda v stredných otáčka so zaradeným vyšším prevodovým stupňom.
Počas takejto jazdy riadiaca jednotka upraví chod motora tak, že sa zvýši teplota výfukových plynov na zhruba 650 °C, čo už je teplota, pri ktorej sa zachytené častice v DPF vypaľujú. Ak ste však aktívnou vodičkou, tak určite viete, že situácia v premávke nie vždy dovoľuje absolvovať takúto jazdu.
Čo sa stane, ak budete zanedbávať regeneráciu DPF?
Ak je však potreba regenerácie DPF opakovane prerušovaná, či úplne zanedbávaná, filter pevných častíc sa zanesie do takej miery, že aj prípadná regenerácia v plnom rozsahu by už bola neúčinná. Jazda s takto zaneseným filtrom pevných častíc sa prejaví na strate výkonnosti vozidla a v najhoršom prípade môže dôjsť až k poškodeniu motora.
Čo robiť, ak je regenerácia DPF už neúčinná?
Ako takýmto vážnejším problémom predísť? Intuitívne vám zrejme napadla výmena DPF. Viete však, aká je nového filtra pevných častíc cena? V lepšom prípade „len“ zhruba 500 €, ale v autách s väčšími motormi to môže byť aj 2 000 €.
Alternatívou je nechať si DPF vyčistiť. Ideálne certifikovaným prístrojom, na ktorý sa DPF napojí a pomocou kvapaliny obohatenej o organické absorbenty emulzií uhľovodíkov sa vyčistí až 98 % zachytených častíc.
Aká je v prípade takéhoto čistenia DPF filtra cena? V prípade osobných automobilov je to len 180 €, čo je zlomok ceny aj lacnejších nových filtrov pevných častíc. Rozhodne tak ide o lepšiu variantu, ako investovať do nového DPF.
Zdroj obrázka:
Autor: Louis-Photo / Stock.adobe.com