Novodobý bohém. Jazdí na bicykli, rajčiny a zemiaky pestuje na balkóne, prípadne už založil pred domom spoločnú záhradku, a plody z nej si fotí a zdieľa ich cez iPhone na instagram. Je elegantne neupravený a nikdy nevynechá príležitosť použiť vo vete slovo komunita. Trápi ho nespravodlivosť medzi ľuďmi, politická situácia vo svete i nedostatok podpory pre umenie. Kapitalizmus a konzumnú spoločnosť odsudzuje, no nie až natoľko, aby v lete nenavaril za tri hrnce džemu z babkiných marhúľ a potom ho v retro dizajnovom obale nepredával za prudko trhovú cenu cez svoj bio eshop. Ved tie MacBooky nedávajú zadarmo.
Hlava plná ideálov, diplom z ekológie alebo dizajnu a práca v kreatívnej oblasti – to je súčasný hipster. Zámer je jasný, odlíšiť sa od davu a zaujať. Prečo nás však pútajú – okrem toho, že sú schopní na storočnom repasovanom bicykli bez prevodovky jazdiť aj v poľadovici, v polovici januára mať na nohách plátené conversy, pozerať škandinávske filmy, orientovať sa v moldavskej poézii a na svojpomocne organizovaných susedských raňajkách podávať uhorkovú limonádu a cviklový koláčik? Oboje samozrejme natrhané vo vlastnej mestskej záhradke, ale až potom, čo z kvetináčov povyberali špaky. Prečo nás teda tak zaujímajú? Hipsteri so sebou priniesli úplne nový módny štýl. Zbožňujú obliekanie a módne trendy, ktoré vyčítajú z (anglických, prípadne amerických) blogov a urobia všetko preto, aby sa odlíšili od nudnej masy.
Hoci sa vám bude na prvý pohľad zdať, že dotyčný práve vyliezol z kontajnera, nemusí tomu tak byť. Možno je to len hipster. Keď sa zadívate pozornejšie, zistíte, že jeho oblečenie je dôkladne naplánované a zladené tak, aby vyzeralo, že mu nevenoval ani minútu a tvoria ho dôsledne kombinované kúsky zvučných hipster značiek doplnené second handom a doma pleteným šálom. Samozrejme z ručne farbenej bio vlny. Do očí hipsterom a hipsterkám zvyčajne nevidíme, pretože im pol tváre zakrývajú okuliare s extravagantnými rámami, najlepšie značky Wayfarer, prípadne Ray Ban.
Čo ďalej? Ultra tenké nohavice, podľa možnosti čo najvýraznejších farieb, nadrozmerný sveter, teda pardon, cardigan, tričká s bláznivými motívmi kreslených postavičiek či menom kapely, o ktorej ešte nikto nikdy nepočul, no a na nohách neodmysliteľné converse. Ak ste chlap, tak musíte mať bradu. A to nie že strnisko, ale ozajstnú, nefalšovanú, dlhú bradu. A samozrejme dlhé vlasy, no pozor, nie len tak, nadivoko, ale pestované nabalzamované vlasy vyčesané dozadu do vlny spôsobom, že to tak vlastne drží samé od seba – čiže efekt, nad ktorým sa závistlivo pozastaví nejedna dáma. Ak ste dáma, nepreháňate to s make upom a máte tiež dlhé vlasy. A máte v nich čelenku. Doma vyrobenú.
A čo doplnky? Hipsteri a hipsterky majú radi módne doplnky, ktorými majú čo povedať. Vintage šperky sú vždy fajn, pretože sú iné, staré a odlišné. Ďalej handmade. Ak si neviete svoje handmade šperky vyrobiť sami, nakupujete ich od známych v komunite alebo cez svoje mobilné iZariadenia v eshopoch zameraných na ručne robený dizajn. Vždy je dobre, ak vaše doplnky vyjadrujú nejaký statement. Čiže postoj. Ale statement je viac hipster. Napríklad fúzy. Šperky v tvare fúzov súvisia s hnutím movember, ktoré sa zameriava na problematiku mužskej rakoviny. Takýto doplnok je nielen úplne iný, rozhodne nie nudný, no zároveň združuje komunitu pre dobrú vec – nesmie teda chýbať.
Čo ešte? Dalo by sa pokračovať donekonečna. Nadrozmerné slúchatká z ktorých hipster počúva hudbu, no rozhodne nie takú, ktorú by mohol niekto iný poznať z rádia či koncertu. Zásadne si vyberá interpretov, o ktorých podľa možnosti ešte nikto nemohol zavadiť. Voľno trávi hipster buď na festivaloch alebo na dobrovoľníckych aktivitách pre komunitu. Prípadne rozbieha startup, varí a konzervuje po domácky vyrobené pašteky či štrikuje ponožky. Svoje veci nosí buď v batohu na chrbte alebo v taške opásanej cez telo a keďže je fanúšikom fotografie, na krku mu visí starý Pentax. Ak náhodou nevarí či nezáhradníči, tak o tom aspoň bloguje. A pri všetkých týchto aktivitách je štýlovo oblečený.
Autorka je majiteľkou obchodu s módnymi doplnkami www.womanology.sk, v ktorom si príde na svoje (nielen) každý hipster.
Smejem sa najviac! Perfektný článok, vystihol presnú pointu hipsterstva podľa mňa. :))) A náhodou aj ja mám hipsterskú čelenku z Womanology. 🙂