Kupujete si nové auto? A bude to diesel? Ak ste na obe otázky odpovedali áno a bude to vaše prvé auto s dieselovým motorom (prípadne prvé modernejšie auto s dieselovým motorom), zídu sa vám nasledujúce informácie o jednej súčiastke, ktorá sa nachádza vo všetkých modernejších dieselových automobiloch.
Filtre pevných častíc sú účinné, ale pomerne rýchlo sa zanášajú
Tou súčiastkou, o ktorej budeme hovoriť, je filter pevných častíc, bežne označovaný skratkou DPF. Ako už názov tejto súčiastky napovedá, slúži na zachytávanie pevných častíc nachádzajúcich sa vo výfukových plynoch. Používajú sa (aspoň momentálne) len v dieselových motoroch kvôli tomu, že tie produkujú oproti benzínovým motorom až dvestonásobne viac týchto (pre človeka škodlivých) pevných častíc.
Logika hovorí, že DPF nemôže tieto častice zachytávať večne, keďže sa postupne zanáša. Na to bolo samozrejme myslené a preto automobily, v ktorých sa nachádza DPF, majú možnosť jeho regenerácie.
Regenerácia DPF je dôležitá
Ako to funguje a ako spustiť regeneráciu DPF? Nie je to nič zložité. Po najazdení niekoľkých stoviek km vás na uskutočnenie regenerácie DPF vyzve riadiace jednotka vášho vozidla.
Od vás je vtedy vyžadovaná zhruba 15 minútová plynulá jazda v stredných otáčkach. Takto „na papieri“ to znie ako pohoda, ale kvôli rôznym situáciám v premávke to nie je vždy možné dodržať. Vždy by ste však mali urobiť všetko pre to, aby ste túto regeneráciu uskutočnili kompletne, pretože akonáhle sa váš filter pevných častíc úplne zanesie, regenerácia (aj kompletná) už bude neúčinná.
Nebojte sa ani v takýchto prípadoch nie je potrebná výmena DPF. Bude však potrebné navštíviť servis a nechať si filter vyčistiť. Ideálne certifikovaným prístrojom, ktorý funguje na báze kvapaliny a dokáže DPF vyčistiť až na 98 %.
Zdroj obrázka:
Autor: Mikbiz / Shutterstock.com