Koronavírus zasiahol celý svet a obral nás nielen o sociálny kontakt, ale aj o voľný pohyb a veci, na ktoré sme boli zvyknutí. Mnoho z nich sme si zrejme ani nevážili alebo neuvedomovali. Svet sa zmenil natoľko, že sa dnes tešíme do nákup alebo na to, že si môžeme ísť na chvíľku zabehať. Ako sa udržať v dobrej nálade,upratanej domácnosti a neupadať?
Čítala som super článok od Marie Kondo, ktorá je odborníčkou na poriadok v interiéroch. V minulosti uviazla vo svojom byte, a to v čase zemetrasenia. Maria tvrdí, že ľudia v Japonsku sú zvyknutí žiť bok po boku s prírodnýmí katastrofami. Ako by sme sa s nimimali vysporiadať my?
Kto je Marie Kondo a prečo ma inšpiruje?
Marie je známa svojou metódou upratovania KonMari. Tento systém so sebou prináša nemilosrdné vyhodenie vecí, ktoré neprinášajú radosť. Čistenie a organizácia domácnosti môže byť upokojujúca, ale aj perspektívna.
Viete prečo o tom píšem?
Kvôli panike okolo koronavírusu.
Nakupovanie počas koronavírusu
Pred tým, než sa rozhodnete bezhlavo nakupovať zásoby „na rok“, zhodnoťte, čo máte doma:
- vyhoďte potraviny s prešlou minimálnou trvanlivosťou
- usporiadajte chladničku, špajzu, skrinky s jedlom tak, aby ste všetko jasne videli
Kondo uprednostňuje najmä nakladané potraviny alebo fermentované uhorky, kapustu a inú zeleninu v slanom/kyslom náleve. Miesto nakupovaniu, tak môžete eliminovať odpad trvanlivým jedlom.. Starodávna technika konzervovania potravín prináša niekoľko zdravotných výhod, od posilnenia imunitných systémov po zlepšenie trávenia.
Obozretnosť je dobrá aj v iných oblastiach nákupov, napríklad ošiaľ s toaletným papierom a Savom. Obchody nezavrú a vy doma nepotrebujete 1000 roliek papiera.
Uprataný stôl = jasná myseľ alebo práca z domu počas karantény
Keďže nás globálna pandémia prinútila hľadať spôsoby, ako pracovať z domu, museli sme si vytvoriť vhodné pracovné prostredie. Okrem toho, že potrebujete pravidelný režim, ako v časoch pred pandémiou, potrebujete aj pracovný kútik. Ten je vhodné oddeliť od ostatných zón v domácnosti.
Čo potrebujem na home office?
- pracovný stôl
- stoličku
- notebook, monitor, klávesnicu, myš
- lampičku
- písací blok a pero
Super návod k téme aj tu.
Marie o tom napísala aj knihu, keďže ide o aktuálny problém. Spochybňuje v nej hypotézu, že chaotický stôl ukazuje kreatívneho génia (napr.: Alberta Einsteina, Steva Jobsa). Čo má na stole Kondo:
- telefónnu nabíjačku
- okuliare na čítanie
- pero
Každý objekt chyťte do rúk a premýšľajte, či vám prináša radosť. Tým sa zbavíte všetkého, čo nepotrebujete. Nie všetko v živote nám prináša radosť. V konečnom dôsledku však môžeme byť od očistenia sa od toho, čo nepotrebujeme, aspoň vďační. Konečne sme si našli čas.
Myslím si, že je správny čas upratať a premýšľať o tom, čo máme v našich životoch, a byť za nich vďačný.