Medzi najdôležitejšie súčasti každého auta patria aj brzdy. Bez funkčných bŕzd by totiž jazda skončila veľmi zle. Jepreto nevyhnutné, aby všetky časti brzdového systému boli v dobrom stave. No dobre, ale ako zistiť, že niektorá z týchto častí už nie je v dobrom stave?
Brzdová kvapalina
Vo väčšine prípadov budete v rámci bŕzd najčastejšie meniť brzdovú kvapalinu. Pri nej sa štandardne odporúča interval výmeny každé 2 roky, pretože časom degraduje a stráca svoje vlastnosti. Ak však cítite, že vaše auto horšie brzdí, nechajte si brzdovú kvapalinu aspoň skontrolovať aj v prípade, že ešte neprešli 2 roky od jej poslednej výmeny.
Brzdové platničky
Po brzdovej kvapaline sa zvyčajne najviac menia brzdové platničky. Ako zistiť, že už sú opotrebované? Niektoré autá majú na ich opotrebovanie senzor, niektoré platničky sú zas vybavené špeciálnym komponentom, ktorý začne pri veľkom opotrebovaní platničiek trieť o kotúč a pri brzdení vydávať piskľavý zvuk.
Ak však nič z tohto nie je prípad vášho auta, je možné opotrebovanie brzdových platničiek skontrolovať aj vizuálne, či už pomedzi lúče diskov, alebo ideálne o to môžete požiadať mechanika pri prezúvaní pneumatík. A ak na platničkách už nie je viac ako 2 – 3 mm materiálu, je potrebné ich vymeniť.
Brzdové kotúče
A na záver brzdové kotúče. Tie z tejto trojice zvyčajne vydržia najdlhšie, ale nie večne. Ako teda zistiť, že už sú súce na výmenu? Rozpoznať to môžete vďaka korózii, ale nemyslíme tú jemnú, ktorá sa na nich občas objaví, ale pri brzdení sa hneď zbrúsi. Problémom je až „zažratá“ korózia, ktorá na kotúčoch ostáva.
Aj hrúbka brzdových kotúčov vám môže napovedať, že je už potrebné ich vymeniť. Vo všeobecnosti by sa ich hrúbkanemala zmenšiť o viac ako 1 – 2 mm. Aj takýto malý rozdiel je možné rozpoznať voľným okom, ak si porovnáte hrúbku kotúča v oblasti, kde naň dosadajú platničky, s okrajom, ktorého sa platničky nedotýkajú.
Brzdový kotúč sa môže aj zvlniť, čo je taktiež dôvod na jeho výmenu. Že sa tak stalo vám prezradí citeľné trasenie a vibrovanie auta pri brzdení. A v neposlednom rade môžete opotrebovanie kotúčov, ale aj platničiek, odhaliť aj tak, že vaše auto pri brzdení ťahá do jednej strany.
Zdroj obrázka:
Autor: Nomad_Soul / Stock.adobe.com