Nejeden majiteľ pneuservisu vám potvrí, že ešte aj počas vianoc sa nájde dosť oneskorencov, ktorí chcú prezuť na zimné pneumatiky. Spôsobené je to čiastočne aj tým, že predovšetým na západnom a južnom Slovensku, prichádza zima čoraz neskôr a teplé počasie počas novembra môže miasť. A čo vy dámy, viete kedy prezuť pneumatiky?
Kedy do pneuservisu?
Legislatíva ohľadom používania zimných pneumatík sa pomerne často mení. Ešte donedávna bolo zákonom stanovené zimné obdobie, počas ktorého muselo každé vozidlo jazdiace po verejných komunikáciách, používať zimné pneumatiky. Toto obdobie začínalo 15. Novembra a končilo v marci. Aktuálne zákony neurčujú presné obdobie, kedy pneumatiky treba používať a na celú problematiku sa pozerá s ľudskejším prístupom.
Podľa aktuálnej legislatívy je totiž vodič automobilu kategórie M1 alebo N1, povinný mať obuté zimné pneumatiky iba ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námrazy. „Súvislá vrstva snehu“ nie je však v zákone bližšie špecifikovaná, preto si ju niektorí špekulanti vyložia ako 2 vyjazdené pruhy v snehu. U dopravných policajtov však takáto výhovorka zväčša neobstojí a navyše, o obmedzených schopnostiach letných pneumatík na snehu sa netreba nijak zvlášť rozpisovať.
V ideálnom prípade však netreba čakať na prvú snehovú nádielku, ale prezuť už s predstihom. Už nízke teploty pod 8 stupňov majú na zmes letných pneumatík zlé účinky, vďaka ktorým strácajú priliehavosť a predlžuje sa brzdná dráha. Navyše návšteva pneuservisu na poslednú chvíľu, býva zväčša spojená s dlhým čakaním.
V niektorých zahraničných štátoch, napr. Rakúsku, vám pri nehode v zime na letných pneumatikách neplatí ani poistka. Aby sme to však zhrnuli, prezúvať treba radšej skôr, ako neskôr. Síce to nie je povinné, no pokiaľ nepanujú teploty nad 20 stupňov, je bezpečnejšie jazdiť na zimných pneumatikách v teple, ako na letných v zime.
Kedy kúpiť nové pneu?
Okrem oneskorencov na cestách sa často stretávame aj s iným fenoménom – vodičmi na ojazdených pneumatikách. Podmienky za ktorých sa majú zimné pneumatiky používať, nie sú jedinou záležitosťou, ktorú upravuje legislatíva. Je ním aj hĺbka dezénu.
Hĺbka dezénu je dôležitá z hľadiska odvádzania kvapalín na ceste, ako i záberu na snehu. Aktuálne stanovuje legislatíva minimálnu hĺbku dezénu 3mm (u letných pneumatík len 1,6 mm). Odporúčaná hĺbka je minimálne 4mm, no každý automobilový nadšenec vám potvrdí, že i to je málo.
Ak sa však budeme držať zákona, môžeme hovoriť o 3 mm. Zmerať si hĺbku dezénu môžete pravítkom (čo je však nepresné), alebo špeciálnym meračom. Druhá možnosť je vyhľadať na pneumatike tzv.“mostík“, teda gumené tkanivo, ktoré spája na pneumatike dezén. Ak je pneumatika zjazdená až po mostík, značí to opotrebovanie pneumatiky. Poznáme však i malý trik. Je ním odmeranie dezénu 5 centovou mincou s Kriváňom. Vrcholom hory vložte mincu do dezénu. Ak je špičku Kriváňu stále vidno, pneumatika je príliš zjazdená.
Netreba však zabúdať i na vek pneumatiky. I keď vek pneumatiky nie je zákonom stanovený, pneumatika sa odporúča používať 4, maximálne 5 sezón. Neskôr začne guma praskať a strácať svoje vlastnosti. Samozrejmosťou je aj výmena pneumatík pri poškodení, teda tvorbe „bubnov“, či potrhanej gume.