Kupujete si nové, resp. novšie auto s dieselovým motorom? Tým pádom to môže byť vaša prvá „osobná“ skúsenosť s filtrom pevných častíc (DPF). Čo je jeho úlohou a ako sa oň starať, aby vám nerobil problémy?
Auto vám povie, kedy treba DPF vyčistiť
DPF je mechanický filter, ktorého filtračná vložka pripomína včelí plást. Ako už jeho názov napovedá, zachytáva pevné častice vo výfukových plynoch, napríklad častice kovu, či minerálne čiastočky z paliva a oleja.
Samozrejme, časom sa DPF zanesie. Netreba ho však hneď vymieňať. Každé auto, ktoré je vybavené filtrom pevných častíc, má aj funkciu regenerácie DPF. Tá slúži na jeho vyčistenie. Ako funguje?
V prípade potreby regenerácie filtra pevných častíc upraví riadiaca jednotka chod motora tak, že sa dočasne zvýši teplota výfukových plynov na viac ako 500 °C. Takéto horúce výfukové plyny dokážu zachytené čiastočky vypáliť.
Čo robiť, ak je DPF až príliš zanesený?
Bez vášho pričinenia to však nepôjde. Aby mohla regenerácia filtra pevných častíc prebehnúť v plnom rozsahu, je potrebná plynulá jazda v stredných otáčkach v trvaní zhruba 15 minút. Ak ste skúsená vodička, je vám jasné, že situácia v premávke vám to nie vždy umožní.
Na mieste je teda otázka, čo sa stane, keď regenerácia filtra pevných častíc nie je opakovane absolvovaná v plnom rozsahu? DPF sa môže zaniesť tak, že by už ani úplná regenerácia nepomohla s jeho čistením. Jazda s takto zaneseným filtrom pevných častíc je potom riziková. Nielenže má auto nižšiu výkonnosť, hrozí aj poškodenie motora.
Našťastie ani v takomto prípade nie je nutná kúpa nového filtra pevných častíc. Stačí, aby vaše auto podstúpilo odborný servis DPF. Najlepšie vtedy urobíte, ak ho zaveziete do servisu, v ktorom používajú na čistenie filtrov pevných častíc certifikované zariadenie, ktoré vytvorí s DPF uzavretý okruh, pričom samotný čistiaci proces funguje na báze kvapaliny. Takéto zariadenie totiž dokáže DPF zbaviť aj inak neodstrániteľných častíc.
Zdroj obrázka:
Autor: Zadorozhna Natalia / Shutterstock.com